Sådan laver du den rigtige reklame

Som kunde, forbruger eller hvad end du ønsker at blive kaldt, så er det ikke sikkert, at du er klar over vigtigheden, reklamer har for din velvilje til at købe og benytte et produkt. Dog er det noget af det, der betyder rigtig meget, når det kommer til salg.

Der er flere tilfælde og situationer, der kan gøre, at du er ny inden reklamering. Det kan være fordi du ønsker at fremme dit produkt på en måde, som du ikke har gjort før, eller det kan være fordi, du først her for nylig har startet din egen virksomhed, hvor du ønsker at sælge dine produkter på den mest effektive måde. Uanset hvad, så er reklamering vigtig – og det er ikke helt ligegyldigt, hvordan du gør det.

posters

Hvorfor den rigtige reklame kan gøre en stor forskel

Som sagt er reklamer noget af det, der kan gøre en betydelig forskel, når det kommer til salget af et produkt – men hvorfor er det sådan?

Reklamer handler om blikfang og om at fange ”læserens” fokus. Hvis du for eksempel reklamerer for et produkt med plakater, så vil det ikke fange læseren, hvis du blot har skrevet en lang beskrivelse af produktet. Dette interesserer os først, når vi har fået interesse for produktet – og denne skabes gennem billederne.

Billederne på plakater skal fortælle læseren, hvorfor de skal købe netop dette produkt – og netop derfor er grafikken og reklamering vigtigt for din virksomhed. 

Med den rigtige reklame kan du nemlig fange mange flere menneskers opmærksomhed, end hvis du blot lader ordet løbe og håber på det bedste. Reklamen kan sige tusind ord på kortere tid og skaffe flere kunder. 

Hvad gør en plakat til en god reklame?

Men hvordan ved du, at din plakat er god? Det er jo netop et spørgsmål, der konstant er under bearbejdning, fordi menneskets interesse ændrer sig, og hvis vi ser for meget af den samme type reklame, så begynder vi er overse den og ignorerer den. Det bliver blot til endnu et element i vores hverdag. 

Den gode plakat bliver nødt til at være nytænkende – spændende. Ser vi en reklame for Odins T8 løbebånd, der ligner en plakat for ethvert andet løbebånd, så er det ikke nødvendigvis den vi køber. Ser vi til gengæld en reklame, der får Odins T8 løbebånd til skille sig ud fra de andre reklamer for løbebånd, så er det den vi lægger mærke til, når vi står i butikken og ikke er sikre på, hvilket løbebånd vi skal vælge. 

Når først du begynder at tænke nye tanker omkring, hvordan din plakat skal se ud, så er du på rette vej – succesen kommer ikke fra at kopiere en succesfuld plakat, men derimod fra at finde på din helt egen. 

reklame

Den gode plakat – hvordan ser den ud?

Hvordan gode plakater ser ud, er svært at svare på, netop fordi menneskets interesse forandre sig. Der er altså ikke ét svar på, hvordan en god plakat ser ud. 

For det første skal din grafik og dine billeder være fangende og nemme at forstå. Læseren af din reklame vil ikke læse sig til information, de vil meget hellere have den fortalt igennem billeder, der er lette at forstå og som vækker deres nysgerrighed. Dette er en fordel for dig, da du kan sælge dit produkt, hvis du har vækket sælgerens interesse. 

Et godt tip er at finde et tema, der repræsenterer dit firma og dine produkter. På den måde har du et udgangspunkt, og efterhånden som dit firma bliver mere og mere kendt, vil dine kunder kunne genkende temaet. Temaet, der er gennemgående på dine reklamer, vil altså blive noget, der repræsenterer det, som dig og dit firma står for. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *