
I dag bruger vi rigtig meget af vores tid på internettet, dette er ekspoleret efter smartphonen blev allemandseje og internettet blev tilgængeligt fra mobilen. Mobilen er blevet det fortrukne medie, og vi anvender den til at browse på internettet på daglig basis, derfor skal hjemmesidens design også tilpasses efter skærmstørrelsen på det device brugeren anvender så ofte. Responsivt design er en betegnelse for, at hjemmesiden tilpasses til det device brugeren besøger hjemmesiden fra.
Hvorfor skal designet være responsivt?
Responsivt design er yderst essentielt for brugeroplevelsen af dit site. Hvis designet ikke er responsivt, så kan du risikere at både tekst og billeder bliver rodet, når det ses på en mobil skærm. Det bliver derfor svært at sikre brugeren en god oplevelse, hvis interfacet ikke ser ud som tilsigtet. Den mobile bruger ender i stedet med at bruge unødvendige og irriterende handlinger som f.eks. konstant zoom og trykken på forkerte knapper. En dårlig brugeroplevelse kan have store konsekvenser og resultere i, at brugeren opgiver at anvende din hjemmeside, og derfor forlader siden igen. Du skal derfor sikre dig, at din hjemmeside er responsiv, hvis ikke du vil miste kunder til dine konkurrenter.
Hvordan kommer jeg med på bølgen?
Først skal du tjekke, om hjemmesiden fungerer på en mobil enhed og yderligere hvorvidt konverteringen er optimal, og hvis det ikke er tilfredsstillende, så skal du ændre dit design. Du er derfor nød til at gøre siden mere fleksibel, så den tilpasser sig browservinduet, uanset størrelse. Anvender du et CMS som WordPress, så kan du vælge et tema, der er responsivt fra begyndelsen, hvilket sparer dig for rigtig meget arbejde efterfølgende. Det er yderligere vigtigt, at du ikke går på kompromis med kvaliteten af hjemmesidens design blot for at gøre den mobilvenlig.
Indlægget er skribentens egen holdning og ikke redaktionelt indhold.